Dieses Blog durchsuchen

25.05.2012

Spracherweiterung dank Donald Duck!

In der letzten Stunde brachte die Schwedischlehrerin einen schwedischen Comic mit.
Mickymausheftli sagten wir früher dazu. Hin und wieder nämlich erbettelte ich mir von Vater einen Einfränkler, den ich bei der Kioskfrau eintauschte gegen die neuste Ausgabe mit Donald, Daisy und Dagobert. Dreissig Papierseiten pures Kinderglück!

Und jetzt also streckte ich mindestens so eifrig wie annodazumals die Hand nach diesem Heft mit den knallbunten Bildern und den Sprechblasen in einfachem Schwedisch aus.
Es entsprach genau meinem Sprachniveau!
Keine Überforderung! Keine Unterforderung! 'Lagom'!
Ich verbrachte zuhause vergnügte Lesemomente mit Kalle Anka*, Knatte, Fnatte, Tjatte**, farbror Joakim*** und der Björnliga****.
Und lernte in kurzer Zeit unglaublich viel. Idiome etwa, die sonst so furchtbar schwer zu kapieren sind, verstand ich plötzlich locker. Zum Beispiel, wenn Kalle Anka schnatterte:
"Kvack! Här ligger en hund begraven!"



*Donald Duck
**Tick, Trick und Track
***Onkel Dagobert
**** Die Panzerknacker

6 Kommentare:

  1. Hej Hausfrau Hanna
    Vad kul att du lär dig svenska!
    Får jag vara nyfiken och fråga varför du gör det?
    Själv kommer jag från Sverige men bor sedan tio år med schweizisk man och barn utanför Thun.

    AntwortenLöschen
  2. Hej Fru Anonym!
    Mycket välkommen till min blogg!
    Vad kul att läsa här en kommentar av en svensk kvinna som bor i Schweiz :-)))
    Jag lär mig svenska... ja, varför egentligen???
    För 2 1/2 år sedan var det bara en spontan idé - och nu är det mer:
    Jag älskar språket, jag älskar Sverige och jag älskar...
    ... Stockholm, världens vackraste stad!
    Hjärtliga hälsningar Hausfrau Hanna
    hausfrauhanna(at)bluewin.ch

    AntwortenLöschen
  3. Ja, Stockholm är en underbar stad! I sommar ska jag visa mina barn vår vackra huvudstad. Vi stannar i tre dagar och ska försöka hinna med att se så mycket som möjligt.

    Tack för ditt svar och lycka till med svenskan. Du är ju redan jätteduktig!

    AntwortenLöschen
  4. Vad fint, att du och dina barn åker i sommar till Stockholm.
    Skansen är en absolut 'måste' :-)
    Och Gröna Lund :-)
    Och Vasamuseet :-)
    Och...och...och...
    Hjärtliga hälsningar och tack för komplimang
    Hausfrau Hanna

    AntwortenLöschen
  5. Vilken bra idé att lära sig svenska med comics, det måste jag också försöka!

    AntwortenLöschen
  6. Hej Kim!
    Det måste du göra i alla fall!
    Det är mycket enklare och roligare än läsa en omfångsrik bok...;-)
    Ha det bra - hälsningar
    Hausfrau Hanna

    AntwortenLöschen